Friday, October 22, 2010

SEANS ZACHARY - PEROSAK HARGA ARNAB DI PASARAN.

Saya merupakan penternak arnab kecil-kecilan bg arnab pet dan juga pedaging. Apa yg saya ingin luahkan di sini ialah rasa tidak puas hati dengan tindakan sesetangah individu yg meletak harga arnab yg terlalu rendah dan di luar kemampuan segelintir penternak kecil di Malaysia. Kesan dr tindakan individu ini memberi bencana kepada sebilangan penternak kecil seperti saya yg mencari makan dan membesarkan anak2 dgn hasil jualan arnab semata2. Walau pun menternak secara kecil-kecilan tp kos permulaan utk menternak arnab ni agak besar juga. Untuk permulaan saya mengeluarkan modal hampir rm50,000 bg menyiapkan bangsal , sangkar serta membeli induk bg pets dan juga pedaging. Berita terbaru yg hangat diceritakan skg dikalangan penternak serta penjual arnab ialah tindakan seorang penjual arnab dr salor kelantan ( SEANS ZACHARY ).

Dulu dia hanya menjual arnab pets dgn harga yg jauh lebih murah dr harga pasaran. Tp kebelakangan ini beliau menjual pula arnab pedaging dengan harga yg terlalu rendah dan tidak dpt diterima akal serta di luar kemampuan kami sebagai penternak. Harga yg ditawarkan dalam MUDAH.COM seperti berikut RM 40 untuk pedaging umur 4 bln. Bagi kami kos makan untuk seekor arnab dr umur 3 minggu - 4 bln pun dah lebih dr rm40. Jd saya tidak blh gambarkan bagaimana dia blh tawarkan arnab pedaging 4 bln dgn harga tersebut. Setahu saya dia tidak membela arnab. dia hanya mengambil dan terus menjual kpd org ramai. dan semua arnab beliau di ambil dr siam. Tentang arnab pedaging pula saya x tahu dr mana dia dpt, mungkin juga dr siam. Tetapi tindakan pentingkan diri sendiri beliau memberi tamparan yg hebat kpd kami sbg penternak kecil. Saya rasa tidak ada mana2 penternak di Malaysia pun yg mampu menawarkan harga pedaging spt dia. Saya tidak pasti apa motif sebenar dia berbuat demikian. jika dilihat pd foto arnab yg ada dlm MUDAH tu, bukan foto yg diambil dr ladang di malaysia tp foto dr luar malaysia. Saya cuba hubungi dia untuk bertanya kabar pasal masalah harga ni tp tidak dpt dihubungi.

Jd saya berharap kepada mana2 pihak yg pernah berurusan dgn dia dapat menasihati dia agar jgn pentingkan diri sendiri serta fikirkan juga kesan kepada org lain yg lebih serius dlm penternakan arnab ni terutama kepada kaum bumiputera....

3 comments:

  1. saya menyokong saudara..mmg sean zachary a.k.a sean pet gallery bukan penjual yg bertanggungjawab..penipu, manusia paling hina pernah saya berurusan...apa yg boleh saya cadangkan minta semua pengemar arnab & rabbitry di Malaysia boikot diaorang ni...

    ReplyDelete
  2. saya pernah cari galeri mamat ni kat highway salor. tapi tak jumpa pun. bukan apa. nak tau gak rahsia harga murah dia tu. kot2 dapat la kita kongsikan bersama.

    ReplyDelete
  3. dia ni untung atas angin je..bukan dia bela pun..izin share ye..sya pun bela arnab juga..tp xler serius..main2 aje..sbg hobi..

    ReplyDelete